وزن | 1020 گرم |
---|
دراسات فی مبانی علم الرجال | محمدباقر ملکیان | نشر طه
425,000 تومان قیمت اصلی 425,000 تومان بود.382,500 تومانقیمت فعلی 382,500 تومان است.
للسنة الشريفة دور كبير في استنباط الأحكام الشرعيّة، فهناك العلماء المسلمين – الشيعي والسنّي محاولات حولها من حيث صدورها و دلالتها و جهة صدورها، فهم أسسوا في إحراز الصدور أصولاً و قواعد يعبّر عنها بعلم الرجال. و هذا العلم مما يتوقف استنباط الحكم الشرعي عليه، و من العلوم التمهيدية لعملية
الاستنباط.
و من هذه البحوث في حقل علم الرجال البحث حول المباني و الأساليب و الطرق التي تعتمد في معرفة رجال الأسانيد، و الأسس التي يقوم عليها الجرح والتعديل، و الطرق المستخدمة في ذلك، و هو كالبحث في أصول الفقه بالنسبة الى الفقه والمنطق بالنسبة إلى العلوم العقلية. فكتابنا هذا «دراسات في مباني علم الرجال» يتكفّل البحث عن هذه الأمور، فنحاول المباني الرجالية في ضمن مقدمة و فصلين و خاتمة.
دوره آموزشی تاریخ حدیث راوی محور – صوت
میراث قرآنی ابان بن تغلب | میراث تفسیری شیعه(1) | محمد حسین مدنی | انتشارات دارالحدیث
دوره “منهج شناسی آیت الله العظمی خویی (ره)” صوت – 26 جلسه
الضعفا من رجال الحدیث | حسین ساعدی | 3 جلدی | دارالحدیث
- نام و نَسَب راوى ضعيف: ذيل اين عنوان، دانستنىهایى از راوى ارائه مىشود بدين شرح: نام، سلسله نسب، كنيه، لقب، زمان و مكان تولد و مرگ. نيز اگر منسوب به شهر يا سرزمينى باشد معرفى مىكند؛ يا اگر منسوب به صنعت، حرفه يا صفتى باشد آن را شرح مىدهد. چنانچه القابش به سبب نسبت به قبيله، سرزمين، محلّه يا حرفهاى باشد، وجه اين نسبت را توضيح مىدهد. اگر اصلش از سرزمينى و سكونت و تحصيلش در سرزمينى ديگر باشد، يادآورى مىكند.
- از برجستگىهاى اين كتاب آن است كه در صورت وجود تعارض در انساب، نویسنده سعى در گشايش آن با تكيه بر قرينههاى خارجى و بهرهگیرى از منابع گوناگون دارد. نيز در صورت آشكار شدن اشتراك دو راوى در نام، به آن اشاره شده تا اشتباه نشود و اگر يك راوى داراى چند نام يا لقب باشد به آن اشاره مىشود تا شُبهه تعدّد راوى به وجود نيايد. همچنين به سرزمينها و مكانهاى انتشار روايات - و گاهى - نام اساتيد و شاگردان اشاره شده است.[۳]
- طبقه او: طبقه راوى از راه شناسايى تاريخ و مكان ولادت و وفات با مراجعه به كتابهاى رجال برقى و طوسى و ديگران به دست مىآيد. چه اينكه برقى و طوسى، راويان را به ترتيب مصاحبتشان با يك يا چند نفر از ائمّه(ع)، يا اينكه آنان را ملاقات نكردهاند و روايتى نقل نكردهاند، معرّفى مىكنند. نویسنده مشخّص مىكند كه راوى از «صحابى» است يا «تابعى». آنگاه اگر از ياران يك يا چند امام(ع) باشد نام مىبرد؛ بهعنوان مثال درباره «ابان بن ابىعياش» به نقل از رجال طوسى مىنويسد: «عدّه الشيخ الطوسي من أصحاب السجّاد و الباقر و الصادق(ع)» و به نقل از رجال برقى مىنويسد: «ذَكره البرقي في أصحاب السجّاد و الباقر و من أصحاب الحسن و الحسين(ع)».
- سپس نظر نهایى خويش را بيان مىكند كه: «و لم أقف على روايته عن الأئمّة(ع) - غير عرضه كتاب قيس عَلَى الإمام علي بن الحسين(ع) - رغم أن عاصر ثلاثة منهم و روايته في مدرسة الخلفاء مشهورة».[۴]
- و چنانچه از هيچيك از امامان(ع) روايتى نقل نكرده باشد، مىنويسد: «ذكره الشيخ الطوسي في من لَمْ يرْوِ عنهم(ع)».[۵]
- از جمله پژوهشهاى خوب در اين كتاب، در نظر گرفتن عنوانى ويژه با نام «تمييز المشتركات» است. چنانچه يك راوى در اسم يا طبقه با يك يا چند نفر ديگر اشتراك داشته باشد، اين گره نيز از سوى نویسنده گشوده شده است؛ مانند اشتراك ميان «بكر بن محمّد بن جناح» با «بكر بن جناح» كه نجاشى توثيقش كرده است.[۶]و «ابراهیم بن اسحاق نهاوندى» با «ابراهیم بن اسحاق» كه شيخ توثيقش كرده است، با «ابراهیم بن اسحاق بن الأوز» كه برقى وى را از اصحاب امام هادى(ع) دانسته و دربارهاش گفته: «لا بأس فيه».[۷]
- نيز چنين است درباره اتحاد ميان «اسحاق بن محمّد بصرى» با «اسحاق بن محمّد بن احمد بن ابان نخعى» كه هر دو را از راويان ضعيف دانستهاند.[۸]
- سخنان دانشمندان درباره او: نصوص، اخبار و سخنان حديثشناسان و رجاليان در كتابهاى حديث و رجال درباره راويان گردآورى شده و براى اثبات صدور اين سخنان، اسانيدشان نيز ارائه شده است؛ سپس به دلالتها و جايگاههاى استدلال آن سخنان اشاره شده است. آنگاه در صورت وجود تعارض در ميان سخنان دانشمندان، با بهرهگیرى از ساير كتابهاى رجالى و پژوهشهاى ديگر به گشايش اين گرهها پرداخته است.
- مهمترين كتابهایى كه نویسنده از آنها بهره برده، عبارتند از: «قاموس الرجال» اثر محقق تسترى و «معجم رجال الحديث» اثر سيد خويى.
- از آنجا كه ويژگى اين كتاب، بررسى احوال راويان ضعيف است، از كتابهاى علامه، ابن داود، جزائرى، محمد طه نجف و بهبودى استفاده كرده است.
- اگر راوى، روايتى در «كافى» و «تهذيب الأحكام» داشته باشد، از رأى علامه مجلسى در كتاب رجالىاش (الوجيزة) بهره مىگیرد؛ زيرا مجلسى در بررسى اسانيد «كافى» در كتابش «مرآة العقول»، و بررسى اسانيد «تهذيب الأحكام» در كتابش «ملاذ الأخيار في شرح تهذيب الأحكام»، رأى خويش را بر اسانيد رواياتشان تطبيق داده است.
- و اگر از پيروان فرقهاى، يا منسوب به فرقهاى باشد، عنوانى ويژه براى بررسى فرقه منسوب به او قرار داده و صحّت نسبت آن فرقه به او، افكار، آراء، عقايد، ياران و نظر دانشمندان و نويسندگان درباره اين فرقه را ارائه مىدهد؛ به همين جهت از كتابهاى تاريخى، رجالى، تراجم و... استفاده شده است.[۹]
- كتابها و روايتهاى او (و نمونههایى از روايتهاى او): نویسنده در بررسى احوال راويان ضعيف، از عنوانهاى گوناگونى چون «رواياته»، «كُتبه و رواياته»، «نماذج من رواياته» استفاده كرده است.
- براى دستيابى به كتابهاى فردى كه مورد بررسى قرار مىگیرد به رجال نجاشى، فهرست ابن نديم، طُرُق صدوق در مشيخه رواياتش، طُرُق طوسى در مشيخه روايات «التهذيب» و «الاستبصار» و... مراجعه مىكند.
- سپس بنا به گفته خود نویسنده، «استقراء شبه تامّ» در روايتهاى راوى مورد بحث در كتابهاى حديث و تفسيرى مىكند و آمارى از تعداد رواياتش به دست مىدهد. اين بررسى ابتدا از «كتب اربعه»، سپس ديگر كتابهاى حديثى و تفسيرى آغاز مىشود تا به زمان صاحب «عوالي اللئالي». نویسنده در توجيه اين امتداد زمانى اظهار مىدارد كه: «ترجيح در اين است كه برخى از نگارشهاى پيشينيان تا دوران نگارش عوالي اللئالي وجود داشتهاند».[۱۰]
- چنانچه نویسنده به رواياتى از راوى مورد بحث دست نيابد، به آن اشاره مىكند كه: «لم أقف عَلَى رواية له في كتب الحديث».[۱۱]
- چكيده سخن درباره او: از ويژگىهاى خوب اين كتاب آن است كه پس از بررسىهاى مقدّماتى، حُكم نهایى ارائه مىشود كه از آن مىتوان با عنوان «فتواهاى رجالى» ياد كرد.[۱۲]
- حسن بن على بن زكريا عدوى؛
- حصين بن مخارق بن عبدالرحمن سلولى؛
- احمد بن عبدالله بن محمّد بكرى؛
- ابان بن ابىعياش.[۱۵]
اسباب ورود حدیث | ربانی بیرجندی | بوستان کتاب
نقش امام باقر(ع) در شکل گیری جامعه اعتقادی امامیه
محصولات مرتبط
گفتمانهای تفسیری شیعه در کوفه
اندیشه شناسی محدثان حله | امین حسین پوری | انتشارات دارالحدیث
شاید کمتر آشنایی به مباحث حدیثی باشد که تاکنون نام برخی از بزرگان مکتب حله، همچون علامه حلی، ابن داوود حلی، محقق حلی و … را نشنیده باشد و سخنی از آنان یا درباره ایشان نخوانده باشد. شمار فراوان دانشوران حلی و نیز حجم فراوان نگاشته های فقهی – حدیثی به جا مانده از آنان، بررسی این مکتب حدیثی را ضروری می نماید.
در پیشگفتار این کتاب آمده است: شاید کمتر آشنایی به مباحث حدیثی باشد که تاکنون نام برخی از بزرگان مکتب حله، همچون علامه حلی، ابن داوود حلی، محقق حلی و … را نشنیده باشد و سخنی از آنان یا درباره ایشان نخوانده باشد. شمار فراوان دانشوران حلی و نیز حجم فراوان نگاشته های فقهی – حدیثی به جا مانده از آنان، بررسی این مکتب حدیثی را ضروری می نماید. نويسنده در ادامه به هفت ويژگی آشنایی با حوزه های حدیثی و روش شناسی محدّثان پرداخته می پردازد و اين موضوع را در هفت فصل مورد بررسی قرار می دهد. این موضوعات عبارتند از: ۱. نگاهی کوتاه به اوضاع فرهنگی – اجتماعی حله و تحولات سیاسی آن، ۲. اندیشه های پیروان حلی مکتب بغداد، ۳. اندیشه های حدیث گرا، ۴. اندیشه های فقه محور، ۵. جریان های حدیثی در مکتب حله، ۶. مکتب حدیثی حله و ارتباط آن با اهل سنت، ۷. مکتب حدیثی حله از نگاه دانشوران.ابراهیم بن هاشم | بازخوانی فرایند انتقال حدیث کوفه به قم و گمانههای وثاقت | سیدعلیرضا حسینی شیرازی | نشر رود آبی
کارگاه «مدیریت فرهنگی اهل بیت علیهم السلام و اعتبارسنجی روایات» – صوت – 5 جلسه
دوره “منهج شناسی آیت الله العظمی خویی (ره)” صوت – 26 جلسه
نشست علمی “آشنایی با جوامع روایی شیعه – الکافی” – صوت
دوره آموزشی ویژگیهای حوزه حدیثی قم – صوت – 29 جلسه
دوره آموزشی تاریخ حدیث راوی محور – صوت
همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیفها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبتنام کنید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.