طرائف الرجال, یادداشت‌ها

شیخ هذه الطائفه

24 hours

✳️ «شیخ هذه الطائفه»

 

〽️ عبارت «شیخ هذه الطائفه» در میراث رجالی ما دو مرتبه به کار رفته است و هر دو در کلام نجاشی و برای قمی‌های اشعری به کار رفته است.

🔹 محمد بن أحمد بن داود
🔹 سعد بن عبدالله
این عبارت‌ها به این سادگی‌ها در لسان رجالی‌ها به کار برده نمی‌شود.

 

📍نجاشی‌ای که شاگرد شیخ مفید و سیدمرتضی و حسین بن عبیدالله غضائری و ابن نوح بصری این عبارت را در مورد این دو به کار میبرد، فقط برای دو نفر آن‌هم از قمی‌ها و آن‌هم از اشعری‌ها به کار می‌برد.

🔸 این مسئله در رجال شیعه بسیار مهم است. ما قائل به عصمت غیر معصوم نیستیم؛ اما گاهاً از دغدغه و حساسیت دانشمندان رجالی در استفاده واژگان غفلت می‌کنیم. اگر به این نکته توجه داشته باشیم که نسبت توثیق شدگان به تضعیف‌شدگان 9 به 1 است، یعنی از هر ده نفر 9 نفر توثیق شده‌اند و یک نفر تضعیف شده است و مبنایی هم مثل مبنای آیت‌الله شبیری را در کنار این داده‌ها قرار دهیم که ایشان معتقدند تضعیفات مطلقاً پذیرفتنی نیستند، تحلیل‌های ما و چگونگی تعامل ما با روایات بسیار متفاوت خواهد بود. در حالی که ما در خصوص حساسیت اصحاب در چگونگی واژه‌گزینی و استخدام کلمات، سخنی نگفته‌ایم.

📖 467 – سعد بن عبد الله بن أبي خلف الأشعري القمي أبو القاسم، شيخ هذه الطائفة و فقيهها و وجهها. كان سمع من حديث العامة شيئا كثيرا، و سافر في طلب الحديث، لقي من وجوههم الحسن بن عرفة و محمد بن عبد الملك الدقيقي و أبا حاتم الرازي و عباس الترقفي و لقي مولانا أبا محمد عليه السلام…
📚 رجال النجاشي، ص: 177

📖 1045 – محمد بن أحمد بن داود بن علي‏
أبو الحسن شيخ هذه الطائفة و عالمها، و شيخ القميين في وقته و فقيههم حكى أبو عبد الله الحسين بن عبيد الله أنه لم ير أحدا أحفظ منه، و لا أفقه و لا أعرف بالحديث. و أمه أخت سلامة بن محمد الأرزني. ورد بغداد فأقام بها و حدث…
📚رجال النجاشي، ص: 384

 

📍 برشی از جلسات “حوزه حدیثی قم”
🖊 علی اکبر رضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *