🎧 صوت نشست
〽️ “چالشهای فراروی احادیث شیعه در عرصه اعتبارسنجی”
🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🗓 پنجشنبه ۷ آذر ۹۸
📌 قم، مدرسه علمیه ایت الله حاج سید محمد باقر خوانساری(ره)
15,000 تومان قیمت اصلی 15,000 تومان بود.0 تومانقیمت فعلی 0 تومان است.
🎧 صوت نشست
〽️ “چالشهای فراروی احادیث شیعه در عرصه اعتبارسنجی”
🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🗓 پنجشنبه ۷ آذر ۹۸
📌 قم، مدرسه علمیه ایت الله حاج سید محمد باقر خوانساری(ره)
«کتاب التفسیر» پیش رو، بخشی از میراث قرآنی مفقود حسین بن سعید اهوازی، از راویان بزرگ و پرکار شیعی می باشد. وی از عالمان قرن سوم و از محدثان مؤثّر در انتقال معارف دینی و اندیشه های شیعی از مدرسه کوفه به مدرسه قم است.
احیای این اثر ارجمند و بازسازی آن از روایات برجای مانده و پراکنده در کتاب های کهن حدیث و تفسیر و با نظارت و پیگیری گروه احیا و بازسازی متون تفسیری در پژوهشکدۀ تفسیر اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه قرآن و حدیث به انجام رسید. با تدوین کتاب حاضر، بخشی دیگر از روایات قرآنی - تفسیری قرن دوم و سوم در حوزۀ قرآن تبیینی و قرآن شناسی در دسترس قرآن پژوهان قرار می گیرد تا بخشی از اندیشه ورزی و کوشش های علمی شیعه در ساحت قرآن کریم نمایان شود.
نویسنده معتقد است آنچه پرداختن به منابع تفاسیر روایی را مهم و ضروری می سازد، اهمیّت و ارزشی است که سنّت و میراث حدیثی در رسیدن به فهم درست از آیات الهی دارد. از سوی دیگر، شناخت مصادر اوّلیه در حوزۀ تفسیر، در مستندسازی دیدگاه های مفسّران در طول تاریخ، نقشی بسزا دارد. در حقیقت، منابع تفسیری موجود در قرن های اوّل تا سوم هجری، پشتوانۀ تفسیر شیعه اند و از این جهت، دستیابی به آنها اهمیّت دارد، چرا که تلاش هایی برای بازیابی تفاسیر روایی بر اساس منابع موجود، انجام شده که گاه خود ائمّه علیهم السلام و گاه شاگردان و اصحاب ایشان محور آنها بوده اند. تفاسیری چون تفسیر ابو حمزۀ ثمالی، تفسیر ابان بن تغلب، تفسیر حسن بصری و تفسیر جابر بن یزید جعفی، از آثاری هستند که با محوریت اصحاب ائمّه علیهم السلام شکل گرفته اند.
در اثر حاضر، نویسنده تلاش کرده است تا آثار این تفسیر در مجامع روایی، به مدد قرائن موجود در کتاب های فهرست و رجال، ردیابی شوند تا به مجموعه ای ارزشمند از آموزه های تفسیری اهل بیت علیهم السلام نگارش یافته در قرن سوم، دست یابد.
پژوهش حاضر، از جمله پژوهش های مربوط به منبع شناسی تفاسیر اثری با هدف اصلیِ بازیابی و احیای کتاب تفسیر حسین بن سعید اهوازی است. گرچه، افزون بر گزارش روایات تفسیری، تبیین مراحل بازیابی و بررسی محتوای روایات از نظر گونۀ روایی را نیز در بر دارد. در فصل نخست این مجموعه، به تحلیل شخصیت و بررسی جغرافیای زندگی مؤلّف و در پایان نیز به تحلیل محتوای اثر و مقایسۀ آموزه های آن با آرای موجود در برخی تفاسیر مهمّ شیعه پرداخته شده است.
جامع الرواة موسوعه رجالی بزرگی است که اسامی و القاب و کنیه و نام پدران راویان براساس الفبا و یک خاتمه در ده فایده در آن ذکر شده و نیز منتخب کتاب که اسانید تهذیب و استبصار را با توجه به مشیخه و فهرست بررسی می کند در پایان فایده هشتم بیان گردیده است. در واقع، این کتاب شرح گونه ای است بر «تلخیص المقال استرآبادی»، زیرا تراجم رجال آن را ذکر و بررسی و مشترکات را از هم تفکیک و با مراجعه به اسناد کتب حدیث، وضعیت کسانی که به عنوان راوی یا مروی عنه در کتب اربعه ذکر شده اند، روشن نموده است.
نویسنده: مرحوم اردبیلی تحقیق محمدباقر ملکیان دوره ۸ جلدی کامللم أقرأ كتاب المعتبر من بحار الأنوار ولربما يكون عدد الروايات معتبرة السند في البحار بنفس العدد الذي ذكر فيه أي من الممكن أن يكون هذا الأمر صحيحاً و إيجابياً. لكنه سلبي عند ادعاء أن الخبر المعتبر ليس سواها. نحن نعتقد بأن الخبر الموثوق والمعتبر على أقسام عديدة، وهو أقوى في جميع أقسامه من خبر الثقة. ويبدو أن هذا الأمر لم يعمل به في هذا الكتاب. تجدر الإشارة هنا إلى أن هذا الكتاب لا يتصف بالدقة، ولم تراع فيه بعض القواعد وأصول التدوين.مثلاً وبحسب مابلغني، لم تذكر فيه العديد من الروايات المنقولة بثلاثة أسانيد في كتاب “البحار”. ليس لدينا أي خلاف مع مؤلف هذا الكتاب، وكلامنا إرشادي. لكن نظريتنا لم تطبق بالكامل في كتاب “المعتبر”. وكذلك فإنه ادعي في مقدمته أن تعاضد الحديث سبب لاعتباره بحسب رأي الشيخ محسني. لكني لم أذكر سوى موارد قليلة في كتاب “المشرعة”،وهولم يعكسهابصواب ودقة في كتاب المعتبر لذالم ينعكس رأينا بشكل صائب بخصوص السندهنا.
میراث حدیثی عامه به علل گوناگون دارای انواع مختلف آسیب ها گردید، مهمترین علت، دوری از منبع شناخت معارف دین یعنی اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و آویختن به خلفایی دور از علم و عصمت و اصطفای الهی بود. به همین دلیل، ممانعت از نقل و کتابت حدیث خسرانی عظیم برای میراث آن پدید آورد. به گونه ای که تدوین کتب حدیثی ایشان در زمانی صورت گرفت که فاصله زمانی آن از تنها معصوم مقبول شان یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله نیازمند اتصال چندین واسطه گردید. از سوی دیگر برای آنکه بتوانند جایگاه خلفا را حفظ نمایند چاره ای جز دوری از معارف واقعی دین، فضائل و جایگاه عظیم اهل بیت علیهم السلام نداشتند، لذا جعل و تحریف را پیشه خود نمودند و هر آن کس که در این راه کوشاتر بود، بر وثاقتش تاکید کرده و هر شخصی از این وادی دور می شد او را ضعیف می خواندند. نتیجه این همه چنین شد که در توحید و دیگر عقاید و نیز در اخلاق و احکام، به بیراهه رفتندو از مسیر حق و حقیقت به کلی دورگشتند.
سیدمصطفی مطهری، رضا یارینیاتشریق
محمد پورصباغ، علی خنیفرزاده
همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیفها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبتنام کنید.
هنوز حساب کاربری ندارید؟
ایجاد حساب کاربری
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.